lördag 20 december 2008

Tre gnäller när kunderna gör vad de får

Läste att Tre stör sig på att deras kunder använder deras mobila bredband. Samtidigt som de erbjuder fullt mobilt bredband till folk och tar betalt därefter, så skall man plötsligt inte använda det fullt ut som riktigt bredband. Enligt dem så skall man efter att man köpt en ferrari inte köra den mer än en halvtimme om dagen och inte snabbare än 30 km i timmen. Annars förlorar de pengar.

Jag minns en ISP som för några år sedan erbjöd fast lina på 100mbit/s till fast pris för deras kunder. Tror det var Banhof. Därefter drog de in tjänsten på grund av att kunderna utnyttjade bandbredden till fullo. Det verkar som om Banhof hade räknat med att man inte skulle använda det mer än när man hade 8 eller 24 mbit/s. Vad tror de? Det är som en resturang som har "Allt-du-kan-äta" buffe men tillåter en bara ha små tallrikar och bara gå en gång i halvtimmen och fylla tallriken, och du får bara tre skivor rostbiff totalt.

Jag börjar bli rätt trött på att höra om operatörer som erbjuder tjänster och sedan blir sura när kunderna nyttjar dem fullt ut i enlighet med avtalet. Det är som de sade i filmen "Drömmarnas fält" från 89. "If you build it, he will come". Det samma med kunderna. Om du erbjuder dem något nytt med större möjligheter så kan du knappast vara så dum att du gör kalkyler på hur mycket de använde tjänsten med de lägre nivåerna och sedan tro att de inte använder mer när du ger dem möjligheten till mer.

När man själv satt med de gamla modem-uppkopplingarna som kostade skjortan att använda på dagtid vardagar så snålade man med dem så mycket man kunde. På sin höjd gick man online för att dra ner mail. När man sedan fick fast bredband till ett fast pris så surfade man så mycket mer. Det blev plötsligt lönt att använda webb-mail. När bandbredden ökade så tittade man mer och mer på strömmande media, laddade ner större filer och dyl.

När möjligheten till att kunna gå online via din mobil kom i början var det svindyrt, långsamt och knappast någon sajt var anpassad för att kunna ses i de små fönsterna.

... Sedan kom 3g.

och operatörerna trodde vi skulle skulle sitta och videosnacka med varandra och kolla mailen via telefonen och surfa lite lagom.

Videosnackandet är mer eller mindre dött när det gäller mobiler. Gå på vilken buss eller tåg som helst. Se ungdomarnas tummar röra sig blixtsnabbt och skriva lika snabbt som om man skriver med två händer...

Sedan kom mobilt bredband... troligen bara för businessmen ansåg man, så att man kunde maila och surfa lite via sin bärbara. Men nu har det blivit var mans möjlighet att kunna surfa när och speciellt var man vill.

Tyvärr är inte 3g riktigt anpassat för mobilt bredband... trots alla fagra ord om 7.2 mbit/s vilket är en teoretiskt hastighet om du sitter uppe i masten i vackert väder och mormors köttbullar på en sajt med direktkoppling till stamnätet...

eller något..

Det är som att de hela tiden lägger upp tjänster vi inte vill använda och har svårt att anpassa sig när folk istället börjar använda de tjänster de inte lägger ner så mycket krut på... suck..

Dessutom anser jag att Tre borde ge möjligheten att köpa deras bredband kontant med annat än bara visa och mastercard... men det är en annan historia.

Saerimner loggar ut och lär inte logga in på ett mobilt bredband på ett bra tag tills de idioterna tagit sig i kragen. Så det så!


Länk: IDG artikel om Tres gnäll

Inga kommentarer:

Allt innehåll förbehållet ett glatt vildsvin